Festiviteiten rondom Maerten van Heemskerck

Zaterdag 14 september 2024 t/m dinsdag 31 december 2024 | Door heel Heemskerk en musea in Haarlem en Alkmaar

Kosten: Diverse bedragen

Dit najaar is de eerste overzichtstentoonstelling ooit van de befaamde Heemskerks kunstschilder Maerten van Heemskerck (Heemskerk, 1498 - Haarlem, 1574).

450 jaar Maerten van Heemskerck

De overzichtstentoonstelling is van zaterdag 28 september 2024 t/m zondag 19 januari 2025 te zien in het Frans Hals Museum (Haarlem), Teylers Museum (Haarlem) en Stedelijk Museum Alkmaar. Elk museum toont, 450 jaar na zijn dood, een periode uit de fascinerende loopbaan van deze invloedrijke en succesvolle kunstenaar. Bezoek de musea en ontdek zijn expressieve, theatrale en vernieuwende werk van deze 16e-eeuwse meester van de noordelijke Nederlanden.

De wereld van Maerten

Op zaterdag 14 september gaat ‘De wereld van Maerten’ van start, ter ere van de beroemde 16e-eeuwse schilder Maerten van Heemskerck (1498 - 1574). Maerten, geboren en getogen als Maerten van Veen, was zo trots op zijn geboorteplaats dat hij zich Maerten van Heemskerck liet noemen.

Ook veel Heemskerkse festiviteiten

Tijdens de tentoonstellingen wordt in elk museum een specifieke periode uit de carrière van Van Heemskerck belicht, en biedt bezoekers de kans om zijn bijzondere werken te ontdekken. Heemskerk doet natuurlijk ook volop mee met tal van activiteiten die te bezoeken zijn tot en met 31 december 2024. Zo zijn er diverse lezingen, presentaties, exposities, cursussen, maken schoolkinderen een film, zijn er rondleidingen, speciale gebakjes en wordt er zelfs een Maerten van Heemskerck biertje gebrouwen.

Initiatief van Heemskerkse organisaties en kunstenaars

‘De wereld van Maerten’ wordt georganiseerd door Heemskerkse organisaties en kunstenaars zoals Stichting Kijk!, Cultuurhuis Heemskerk, Bibliotheek IJmond Noord, Historische Kring Heemskerk, Theater- en filmhuis De Cirkel, BIZ Centrum Heemskerk, Frans Koopman, Ambro Louwe, Henk Tijbosch, Patrick Vlegels, Annelies Vessies en Ruud van Zon. Het project wordt ondersteund door de gemeente Heemskerk.